PROJEKT

När La perle togs upp 2010-10-11 "kröp hon ur skinnet".
Den som tidigare behandlat båten hade behandlat trät med Lack International Original och rå linolja.
Konserveringsolja Coolway.
image10.jpgimage11.jpg

Så nu var det dags för renslipning av skrov.
Hårdmetallstål + värmepistol
Sickel + värmepistol
image12.jpg

40, 80, 120 och till sist 240 papper i en exenterslip.
image13.jpgimage14.jpg

Betsning med International Båtbets
image15.jpg

Oljning med Owatrol D1
Oljan mättade efter 8 strykningar, körde 2 varv extra.
Rufftak målat 2 strykningar med International Interdeck 001 vit
image16.jpgimage17.jpg

6 lager Owatrol D2 har lagts på.
Botten har skrapats, slipats och målats 2 gånger med International Fabi CT Copper svart.
Vattenlinjen målad 2 gånger, 1 strykning kvar International Cruiser vit.
image18.jpg

2011-07-09 Sjösättning.
Nu återstår en uppdatering av el, lampor skall bytas till LED, mast med antenner för VHF, FM och TV ska monteras.
Batterikapacitet och laddning ska ses över, en extra länspump, cigg uttag mm ska monteras (klart).
image21.jpgimage22.jpgimage24.jpgimage23.jpg

2011 Höst
El ska uppdateras med LED lampor (klart)
Ny elcentral, 220V -12V
Ny säkrings central.
Nytt batteri pack med frånskiljare.

Inför semestern 2012 fixades följande:
Däck och överbyggnad renslipat och oljat Owatrol.
Alla rutor kittade, alla små rutor nya, Fallkvist glas.

Aoutopilot monterad.
3 nya batterier.

Hösten 2012:
En bättre begagnad MD4 monterad.
Alla instrument inköpta, ska bytas.

Lite bilder från semestern 2012 Västkusten 3 veckor.

599982-511199625564218-840025766-n.jpg1111.jpg0000000000-506984499319064-1137541664-n.jpg

Arbeten 2013:
Motor byte
Generator bytas
Rufftak målas, hyttak målas, botten målas.

Arbeten 2014 - 2015
Oljetryck, givare och mätare bytas
Oljetemp, givare och mätare bytas
Vattentemp,givare och mätare bytas
Amperemätare bytas
Voltmätare bytas
Varvräknare installeras
Batteribanken uppdateras med nya startbatterier
Rufftak målas, hyttak målas, botten målas.
Däck slipas och lackas.
Någon fläck på skrovet ska slipas och lackas.
Grabbräcke monteras på bättre sätt
Badbryggan ska behandlas.

2015 Kom hon inte i vattnet.
En renoverad motor är inköpt.
Hon är nerslipad och ska få ett blankare o fyligare topplager med olja.
Hoppas få tid för detta under vintern 2015-2016.
Så hon kommer i sjön 2016.

Efter en längre vila är det nu full fart för att få henne i sjön.
2013 byttes motorn efter semestern, den frostsprängdes på vintervilan 2013- 2014.
2015 Köpten ytterligare en MD4, denna hämtades i Hasslö.
2021 Försökte sonen Max få fart på denna, tyvärr fick vi inte bränslepumpen att lira med motorn.

2021-08-21 Monterades En BMW D50-2 från 1982
3 Cylindrar 45hk. 2 kretskyld.
Skrovet är slipat o oljat.
Borden oljade.

Nu ska det bli Ny el i hela båten.
Min som Max jobbar stenhårt för att få båten i sjön.

Efter 6 års vila har hon nu hamnat i vattnet.
En ny motor är monterad.
Max har slitit hårt för att få henne i sjön.
Skrovet är slipat, oljat med Owatrol. bottenmålat.
Borden har fått lite ny olja också.
Nu ligger hon och sväller, ser ut att täta snabbt.
/240877773_3859701977467859_7378486656619874088_n-1.jpg
Sakta sänks non ner, läcker som ett såll.
/240947930_3860884024016321_6547625730102573341_n.jpg
Efter några timmar flyttades hon till graven där hon får hänga i stroppar ett dygn.
/240931509_3859778810793509_7765157863900389191_n.jpg
Läcker fortfarande rätt mycket, 4 pumpar går för fullt.
/240884831_3859702130801177_8660249651190057988_n.jpg
Morgonen efter sjösättning är hon tät.
Denna hemsida är byggd med N.nu - prova gratis du med.(info & kontakt)